Het kan een hartverscheurende ervaring zijn om na te denken over de verkoop van je bedrijf. Je bedrijf is tenslotte het hoogtepunt van alles waarvoor je voor hebt gewerkt. Het verkopen van een bedrijf kan echter ook een zeer lonende exercitie zijn. Of je nu van plan bent je bedrijf in de nabije toekomst of in de verre toekomst te verkopen, het is belangrijk om te weten hoe je dit effectief aanpakt. Lees verder voor meer informatie over hoe je een bedrijf kunt verkopen en het meeste uit deze kans kunt halen.
Waarom verkoop je het bedrijf?
Je bedrijf verkopen is het overdragen van eigendom en zeggenschap over het bedrijf aan een andere partij. Er zijn talloze redenen waarom je een bedrijf zou willen verkopen, maar er zijn enkele belangrijke strategieën die je kunnen helpen het verkoopproces te maximaliseren. Voordat je begint na te denken over de verkoop van je bedrijf, is het belangrijk om eerst te begrijpen waarom je deze beslissing zou kunnen overwegen. Het kan uit verschillende overwegingen komen; zoals een gebrek aan tijd of middelen of persoonlijke ontevredenheid over het werk. Misschien ben je ook op zoek naar nieuwe uitdagingen in je carrière of streef je naar groeimogelijkheden. Een andere reden kunnen financiële beperkingen zijn of omdat je gewoon het gevoel hebt dat het tijd is voor verandering. Het belangrijkste om te onthouden is dat de verkoop van je bedrijf waarschijnlijk veel inspanning en aandacht van jouw kant zal vergen.
Weet aan wie je verkoopt
Een belangrijk onderdeel van de verkoop is het identificeren van het type koper. Als je een bedrijf wilt verkopen, zijn er een aantal verschillende soorten kopers waarop je je kunt richten. Er zijn bijvoorbeeld kopers die hulp nodig hebben bij de zakelijke kant van het te kopen bedrijf, zoals degenen die niet de tijd of expertise hebben die nodig is voor het werk dat gedaan moet worden. Er zijn ook investeerders die bereid zijn geld uit te geven aan bedrijven die hen een hoog rendement op investering (ROI) opleveren. Bij een bedrijfsovername is het belangrijk dat je weet welk type koper geïnteresseerd zal zijn om het te kopen en wat ze ermee van plan zijn. Dit zal je helpen beslissen hoeveel informatie over je bedrijf je in je pitch moet opnemen.
Stel een realistische vraagprijs vast
De waarde van een bedrijf is voor een deel subjectief, dus je zult zelf de waarde van je bedrijf moeten vaststellen. Bedenk hoeveel tijd en moeite er is gestoken in het opbouwen van het bedrijf, welke winst het heeft gemaakt en welke innovaties het op de markt heeft gebracht. Het gaat er niet alleen om je boeken open te slaan en te zeggen: “Ik denk dat mijn bedrijf dit waard is.” Dit kan een moeilijk proces zijn dat zowel denkwerk als marktonderzoek vereist.
Het aangaan van een bedrijfsovername is een complex proces met veel keuzemomenten en overwegingen. Als je overweegt om je bedrijf te verkopen adviseren wij dan ook om hier ruim te tijd voor te nemen en niets te overhaasten.