Online marketing omvat verschillende hulpmiddelen en manieren die worden ingezet om producten en diensten te promoten via het internet. Het omvat een breder scala aan marketingelementen dan traditionele zakelijke marketing vanwege de extra kanalen en marketingmechanismen die op internet beschikbaar zijn.
Online marketing kan voordelen opleveren zoals:
• Groei in potentieel
• Lagere uitgaven
• Elegante communicaties
• Betere controle
• Verbeterde klantenservice
• Concurrentie voordeel
Online marketing is best een breed concept. Het omvat verschillende takken, zoals social media marketing (SMM), zoekmachineoptimalisatie (SEO), pay-per-click advertising (PPC) en zoekmachinemarketing (SEM).
Social media marketing
Social media marketing is het gebruik van sociale-mediaplatforms om contact te maken met je publiek om jouw merk op te bouwen, de verkoop te vergroten en websiteverkeer te stimuleren. Dit omvat het publiceren van kwaliteit content op jouw sociale media-profielen, het luisteren naar en betrekken van je volgers, het analyseren van je resultaten en het uitvoeren van advertenties op sociale media.
SEM
Zoekmachinemarketing is het op de markt brengen van een bedrijf met behulp van betaalde advertenties die verschijnen op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (of SERP’s). Adverteerders hebben de mogelijkheid om op zoekwoorden te bieden die zoekmachinegebruikers in kunnen voeren wanneer ze naar bepaalde zaken op zoek zijn. Hierdoor krijg de adverteerder de mogelijkheid om hun advertenties naast de resultaten voor die zoekopdrachten weer te geven.
Deze advertenties, vaak bekend onder de term pay-per-click-advertenties, zijn er in verschillende formaten. Sommige zijn kleine, op tekst gebaseerde advertenties, terwijl andere, zoals advertenties met productvermeldingen, meer visuele, productgebaseerde advertenties zijn waarmee consumenten in één oogopslag belangrijke informatie kunnen zien. Denk hierbij aan zaken zoals de prijs en recensies.
Pay-per-click advertising
Pay-per-click advertising (of PPC) is vergelijkbaar met zoekmachinemarketing, maar is niet beperkt tot Google en zijn concurrenten. Met de meeste sociale-medianetwerken kun je advertenties maken die op natuurlijke wijze in hun feeds worden geïntegreerd, zodat je enkel hoeft te betalen voor klikken naar jouw website.
SEO
SEO (Search Engine Optimization) is zeer brede term. Kort gezegd omvat het de optimalisatie van een website en/of een webpagina zodat de hoeveelheid webverkeer en de kwaliteit van het webverkeer (waarvan de bron organisch is) geleid vanuit een zoekmachine, zoveel mogelijk vergroot wordt. De voordelen zijn duidelijk: gratis, passief verkeer naar jouw website, voor een lange periode.
Zoekmachineoptimalisatie is een ideale methode die ingezet kan worden voor online-marketingcampagnes. Wanneer je SEO goed zit, laat je de zoekmachine weten dat jouw content het beste getoond kan worden voor een specifiek onderwerp. Dit is belangrijk omdat elke zoekmachine hetzelfde doel heeft: de gebruikers ervan de beste resultaten tonen.
Bron: roipartners.nl